Ekonomi

Perakende Günleri 2023 dernek başkanlarının ortak basın toplantısı ile başladı

31 Mayıs-1 Haziran tarihleri ​​arasında Haliç Kongre Merkezi’nde düzenlenen “Perakende Günleri”, perakende branşına yön veren dernek liderlerinin bir araya geldiği basın toplantısıyla açıldı.

genel31 Mayıs – 1 Haziran tarihlerinde Haliç Kongre Merkezi tarafından düzenlenen Perakende Günleri 2023, “Dijital Dünya”ana teması ile bölümün geleceğine yön veren yerli ve yabancı birçok konuşmacıyı ağırlamaktadır.  Özgün içeriği ile perakende, alt segmentler ve hizmet sağlayıcılardan 9.500’den fazla üst düzey yöneticiyi bir araya getiren bu büyük toplantının ilk günü sektör derneklerinin ortak basın toplantısı ile başladı.

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı toplantıda Sinan Öncel, Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Nuri Hatçı, Zincir Mağazalar Derneği (ZMD) Başkanı Serhan Tınastepe, Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) Başkanı Alp Önder Özpamukçu, Türkiye Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu (TAMPF) Başkanı Hüseyin Altaş, Tüm Restoranlar ve Turizm Derneği (TÜRES) Başkanı Ramazan Bingöl, Konut Dışı Tüketim Tedarikçileri Derneği (ETÜDER) Başkanı Melih Şahinözve Turizm Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği (TURYİD) Başkanı Kaya DemirerPerakende bölümünün mevcut durumunu, geleceğini ve analiz önerilerini değerlendirdi.

Turizm sektörünün ve turizm harcamalarının perakende şubesi için çok değerli bir konumda olduğunun altını çizen, Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Lideri Sinan Öncelkonuşmasında BKM verilerine göre 2022 Ocak-Ekim döneminde ülkemize gelen 40 milyon turistin kredi kartı harcamalarının bir önceki yıla göre 3 kat arttığını görüyoruz. Bu bilgi ekonomimize çok değerli katkılar sağlayan turizm bölümünün perakende sektörü için de ne kadar değerli olduğunu teyit etmektedir. Artık pandeminin etkilerinden kurtulmuş ve büyüme yolunda olan bir perakende bölümü görüyoruz. Elektrik, Ortak Alan Gider Yönetmeliği ve fahiş kira artış talepleriyle ilgili sektörel sorunlarımızı bir an önce çözerek sektörün büyümesine destek olmayı hedefliyoruz” dedi.söz konusu.

2023’ün ilk çeyreğine ilişkin rakamların, tüketicilerin pandemi sonrası sosyalleşme motivasyonuyla yeniden alışveriş merkezlerine gitmeye başladığının kanıtı olduğunu belirten Dr. Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Nuri Hatcı “Çeyreklik değerlendirmemize göre AVM’lerde hem müşteri girişlerinde, hem ciroda hem de metrekare verimliliğinde gözle görülür artışlar var. 2022’nin ilk çeyreğine göre alışveriş merkezlerinde metrekare verimliliği yüzde 122 arttı. Bu rakamı enflasyondan hariç tuttuğumuzda verimlilik yüzde 72’lik bir artışla enflasyonun üzerinde performans gösterdi diyebiliriz. Müşteri girişlerinde de yaklaşık yüzde 18 artış görüyoruz. söz konusu.

Sektördeki yabancı yatırımcı oranının son 5 yılda yüzde 28’den yüzde 20’ye düştüğünün altını çizen Hatçı, şöyle konuştu: Yeni yatırımların gerçekleştirilebilmesi için kararların tüm tarafların çıkarlarını optimum düzeyde ve uzun vadede koruyacak şekilde alınması gerekmektedir. Küresel uygulamaların Türkiye’ye uyarlanması, sadece AVM yatırımlarının değil, otel, ofis, rezidans, lojistik gibi diğer ticari gayrimenkul yatırımlarının da gündeme gelmesini sağlayacaktır.” söz konusu.

Seçim dönemine rağmen 2023’ün ilk yarısına ilişkin beklentilerin şokun ve bazı makroekonomik belirsizliklerin etkisiyle karşılandığını vurgulayan Prof. Zincir Mağazalar Derneği (ZMD) Lideri Serhan Tınastepehalbuki “Özellikle tüketici elektroniği, beyaz eşya, konut ve yaşam kategorilerinde tüketicilerin enflasyondan kaçınmak için taleplerini öne çektiğini gördük. Bu da bu alanlardaki çalışmaların canlılığını sağladı. Bunun dışında çok önemli bir turizm etkisi görüyoruz. Bunu sadece İstanbul, Antalya, Muğla gibi illerde değil, Türkiye’nin birçok ilinde görmekten mutluluk duyuyoruz. Özellikle turist alışverişlerinin hazır giyim ve kozmetik alt kategorilerinde daha büyük bir etkiye sahip olduğunu gözlemliyoruz.”söz konusu.

Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) Başkanı Alp Lider ÖzpamukçuPerakendenin GSYİH büyümesi üzerinde çifte etkisi olan bir dal olduğunun altını çizen. “Net kar marjımız yüzde 2-3 civarında. Bu nedenle gıda perakendecileri olarak verimlilik, tedarik zincirlerinin geliştirilmesi ve üretim takibi ile maliyetlerimizi düşürmeye çalışırken bir yandan da petrol, doğalgaz, ulaşım, lojistik ile mücadele ettiğimizi görüyoruz. ve işçilik maliyetleri, özellikle artan enerji maliyetleri, giderlerin kontrol edilmesi noktasında. söz konusu. Özpamukçu, gelişmiş ülkelerde organize perakendenin payının yüzde 60 civarında olduğunu da belirtti. “Organize perakendenin pazar payının artması, enflasyonun kontrol altında tutulmasında ve istihdamın iyi yönetilmesinde de çok etkili. Bu oran bizim için hala yüzde 35 civarında, bu nedenle organize perakendenin gelişmesi dernek olarak en önemli önceliklerimizden biri.”söz konusu.

Ülkemizde yaşanan deprem felaketinin ardından gelecekte olabilecek depremlere hazırlıklı olmak adına kurum bünyesinde deprem eğitimi ve kurtarma seferberliği çalışmalarına başlandığını belirten Prof. Türkiye Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu (TAMPF) Başkanı Hüseyin Altaşhalbuki   Özellikle enerji ve güvenlik sorunu çözülebilirken AVM’lerin depremin yaralarını sarmak için ilk anlarda önemli katkı sağladığını gördük. Marmara Bölgesi’nde bir daha böyle bir afet yaşanması ihtimaline karşı hazır olmak istiyoruz.” söz konusu. Perakende şubesinin dijitalleşme alanında büyük çaba sarf ettiğinin altını çizen Altaş, dernek olarak AVM’lerin ve hizmetlerin dijitalleşmesi konusunda çalışmalar yapıldığını sözlerine ekledi.

Tüm Restoranlar ve Turizmciler Derneği (TÜRES) Başkanı Ramazan Bingölkonuşmasında  gastronomi turizminin payının yüzde 30-40’lara çıkarılması gerektiğini söyledi.  belirterek Otellere gelen turistler ne yazık ki kaldıkları şehirden ve o şehirdeki restoranlardan faydalanamıyor. Artık nicelikten çok niteliğe odaklanarak gurme turizminin sektördeki payını artırmamız gerekiyor.”söz konusu.

Ev Dışı Tüketim Tedarikçileri Derneği (ETÜDER) Başkanı Melih ŞahinözTüketicilerin sürdürülebilir eserler satın alma eğiliminin yüzde 34, çevreye duyarlı markaların eserlerini satın alma eğiliminin ise yüzde 66 arttığına dikkat çekiliyor. “Yeni bir akım olarak ülkemizde yöresel ürün almaya özen gösteren işletmelerde artış görüyoruz. İthal peynir yerine iyi üretilmiş, uzun süre mayalanmış yerel peynirler hayatımıza girmeye başladı. Karbon ayak izini de göz önünde bulundurduğumuzda, bulundukları yerin belirli bir kilometre yakınında sadece yerel üreticilerden alım yapan birçok işletme görmeye başladık.”  söz konusu.  2023 yılında pandemi öncesi dönem rakamlarına ulaştıklarını belirten Şahingöz, turizmin çok değerli bir girdi olduğunun altını çizdi.   “Bu yıl ilk kez 60 milyon turistin ülkemize etkilerini göreceğiz”  söz konusu.  

Turizm Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği (TURYİD) Başkanı Kaya DemirerDerneğin turizm ve perakende bölümlerinin ortasında da bir köprü oluşturduğuna dikkati çeken, ” Turist sayısı ve turizm gelirleri arttıkça bunun etkilerini perakendede de net bir şekilde görebiliyoruz. Gastronominin Türkiye’nin turizm gelirlerindeki payı yüzde 8-9 civarında. Ancak bu rakam dünyada yüzde 30 civarında. Bu da kat etmemiz gereken daha çok yolumuz olduğunu gösteriyor” dedi. söz konusu. Demirer, restoranları yurt dışına ihraç etmek için sektörün yeniden Turquality kapsamına alınmasını istediklerinin de altını çizdi.

 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu